24 kwietnia 2024

Jak nie wpaść w nieuczciwe praktyki konkurencyjne?

Konkurencja na rynku może być bardzo ostra i skupiać się na zwalczaniu się nawzajem. Czasami takie działania przyjmują wręcz agresywną postać i skupiają się na zniszczeniu swojego przeciwnika na rynku. To niestety nie służy rozwojowi firmy i może się obrócić przeciwko niej. Dlatego lepiej trzymać się z daleka od nieuczciwych praktyk konkurencyjnych. Zamiast tego lepiej uczciwie pracować na pozycję swojej marki na rynku.

Pracuj ciężko na swoją markę


Pierwszym krokiem do pokonania konkurencji jest wypracowanie sobie dobrej opinii w oczach klientów. Bez niej nie da się zarabiać porządnych pieniędzy, korzystać z marketingu szeptanego albo zgromadzić wokół siebie wiernych stałych klientów. Nawet jeśli nie oferujesz usług, po które trzeba zwracać się cyklicznie, to dbaj o to, aby klient był zadowolony i chciał w razie czego do Ciebie wrócić. Konsumencie najbardziej cenią sobie te firmy, które zostały już przez nich sprawdzone. Rzadziej zwracają się do kogoś nowego, robią to raczej z konieczności, niż chęci. Dlatego w razie czego wybiorą Cię, jeśli im się spodobasz.

Nie opieraj reklam na innych firmach


Wielu przedsiębiorców stara się zareklamować kosztem innych działających na rynku firm. Często piszą pod postami na Facebooku czy na Instagramie, przypominają albo wypominają wpadki z przeszłości, albo chwalą się, że kliencie danej marki przychodzą do nich na poprawki. Takich rzeczy nigdy nie wykorzystuj. Nie możesz opierać swojego marketingu na innych firmach, chyba że z nimi współpracujesz i jest to twój wielki atut. Atakowanie innych może wyglądać ciekawie i świeżo, ale w rzeczywistości spali twoje wszystkie mosty i pomoże zapisać Ci się w świadomości branży jako osobie, która sięga po nieuczciwą konkurencję.

Zachęcaj do siebie klientów, a nie zniechęcaj do innych


Twoim zadaniem jest przekonanie klienta, że to właśnie Ciebie potrzebuje. Błędy popełniane w tym zakresie bardzo dobrze widać na przykładzie partii politycznych. Wiele z nich nie mówi wyborcom, co mogą im dać, ale że są lepsi, niż opcja przeciwna. Dlatego nie pozyskują wiernych klientów, którzy są świadomi jakości ich obietnic, ale puste głosy osób, które wybierają mniejsze zło. Ty tak nie rób. Za pomocą reklamy pokaż klientom, że mogą na Ciebie liczyć. Wymień, czym się wyróżniasz, co oferujesz i jak działasz, ale nie opieraj się przy tym na punktowaniu, że konkurencja tego wszystkiego nie ma. To musi ocenić sam klient.